The role of "goodwill"in the activities of enterprises of the sphere of tourism in the context of environmental limitations

Title


 

The role of "goodwill"in the activities of enterprises of the sphere of tourism in the context of environmental limitations



Authors

 

Golovkova, L.

Dyachenko, L.


Bibliographic description


 

Golovkova, L. & Dyachenko, L. (2018) Rol «hudvilu» u diialnosti pidpryiemstv sfery turyzmu v konteksti obmezhen otochuiuchoho seredovyshcha [The role of "goodwill" in the activities of enterprises of the sphere of tourism in the context of environmental limitations]. Sotsialnoekonomichni problemy i derzhava [Socio-Economic Problems and the State] (electronic journal), Vol. 18, no. 1, pp. 32-51. Available at: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2018/18hlsoos.pdf


Issue Date

 

31-may-2018


Submitted date

 

mar-2018


Publisher

 

Ternopil Ivan Puluj National Technical University


DOI


https://doi.org/10.33108/sepd2018.01.032


UDC


338.48.(477)


JEL


D0
L83


Keywords


 


brand-culture
branding
environment organizations
goodwill
lifetime profitability of customers
advertorial
sales promotion
brand


pages

 

20


first page

 

32


last page

 

51


Abstract

 

 

У статті визначено роль «гудвілу», нематеріальних
активів, споживацького капіталу у процесах взаємодії підприємств сфери
туризму та споживачів, в контексті обмежень оточуючого середовища, в
межах складових комплексу маркетингу. Це краще збалансує взаємодію
учасників ринку туристичних послуг, сприятиме підвищенню рівня
споживацького капіталу, як очікувану майбутню пожиттєву дохідність
новопридбаних покупців. Теоретичною основою дослідження ролі «гудвілу»,
нематеріальних активів у діяльності підприємств сфери туризму, у
контексті обмежень оточуючого середовища, є наукові праці вітчизняних
та зарубіжних та авторів: філософів, психологів, економістів, доступні
результати їх діяльності, а також власні доробки авторів останніх десяти
років в галузі туризму, економіки, когнітивної психології та філософії
освіти. Автори вважають, що існує потреба у нових наукових пошуках щодо
даної теми наукової статті, зокрема у межах складових комплексу
маркетингу. Доведено, що під впливом розвитку інформаційних технологій і
інших зовнішніх та внутрішніх чинників, управління людьми і
підприємствами сфери туризму також повинно змінюватись. Важливим
чинником у діяльності туристичних підприємств є «гудвіл», нематеріальні
активи, споживацький капітал, що також зазнає змін та еволюції під
впливом часу. Для досягнення нового етапу розвитку підприємств сфери
туризму запропоновано напрями моделювання взаємовідносин із
споживачами туристичних послуг, що забезпечить вищу вартість їх
нематеріальних активів. Проаналізовано наукові праці вітчизняних та
зарубіжних авторів із дослідження ними ролі та впливу нематеріальних
активів на діяльність підприємств. Запропоновано, в межах складових
комплексу маркетингу та використання когнітивних технологій, низку
практичних заходів для підприємств сфери туризму, які сприятимуть
досягненню ними більш ефективної взаємодії із споживачами туристичних
послуг. Це забезпечить для підприємств сфери туризму кращі можливості
адаптації людей до зовнішніх впливів на їх діяльність, до кращої побудови
взаємовідносин із споживачами туристичних послуг і їх утримання, через
низку практичних пропозицій, які рекомендовано авторами.
Elucidation of the role of goodwill, intangible assets, its consumer of capital in the processes of interaction of the enterprises of sphere of tourism and consumer, in the context of the limitations of humans and the environment and within the components of the marketing mix. This will better balance the interaction of participants of the market of tourist services will enhance the level of consumer capital as the expected future lifetime profitability of newly acquired customers. Theoretical basis for the study of the role of goodwill, intangible assets in the activities of the enterprises of sphere of tourism, in the context of the limitations of humans and the environment are the scientific works of domestic and foreign authors: philosophers, psychologists, economists, and the results of their activities, as well as its own work of the authors of the last ten years in the field of tourism, Economics, cognitive psychology and philosophy of education. The authors believe that there is a need for new scientific research on the subject, scientific articles, particularly in the components of the marketing mix. It is proved that under the influence of development of information technologies and other external and internal factors, management of people and enterprises in the field of tourism should also vary. An important factor in the activities of tourism enterprises is "goodwill", intangible assets, consumer capital, which is also undergoing change and evolution under the influence of time. To achieve a new stage of development of the enterprises of sphere of tourism the directions of modeling of relationships with consumers of tourist services, which will provide a higher value of their intangible assets. Analyzed scientific works of domestic and foreign authors to study their role and influence intangible assets on the activities of enterprises. Proposed and within the components of the marketing mix and the use of cognitive technologies, a series of practical activities for the enterprises of sphere of tourism, which will facilitate their more effective interaction with consumers of tourist services. This will provide for enterprises of the tourism industry the best opportunity of people's adaptation to external influences on their activity to the best of building relationships with consumers of tourist services and their contents, through a series of practical proposals that are recommended by the authors.



URI 


http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/25294


ISSN: 


2223-3822


Copyright owner

 

Socio-Economic Problems and the State


References: 

1.Aaker, D. A. (2002) Strategicheskoe rynochnoe upravlenie [Strategic market management]. Saint-Petersburg: Piter. (in Russian).
Arpenteva M. R. (2017) Forsayt i dinamicheskie sposobnosti predpriyatiy [Foresight and dynamic capabilities of enterprises]. European Journal of Management Issues, vol. 25, no. 1, pp. 10 – 17.
2.Gary Hamel (1996) Strategy as Revolution. Harvard Business Rewiev, pp. 69 – 82.
3.Daft, R. L (2002) Menedzhment [Management]. Saint-Petersburg: Piter (in Russian).
4.Devis, S. & Dann. M (2005) Brend-bilding [Brand-building]. Saint-Petersburg: Piter. (in Russian).
5.Zagorodniy, A. G. & Voznyuk, G. L. (2005) Fіnansovo-ekonomіchniy slovnik [Financial and economic dictionary]. Lvіv: Natsіonalniy unіversitet «Lvіvska polіtekhnіka».
6.Kotler, F. & Keller, K. (2008) Marketing – Menedzhment [Marketing – Management]. Saint-Petersburg: Piter. (in Russian).
7.Nilson, T. (2003) Konkurentnyy brending [Competitive branding]. Saint-Petersburg: Piter. (in Russian).
8.Mіntsberg, G., Kuinn, Dzh. B. & Goshal, S. (2001) Strategicheskiy protsess [Strategic process]. Saint-Petersburg: Piter. (in Russian).
9.Mocherniy, S. V. (2000) Yekonomіchna entsiklopedіya : v 3 t. [Economic encyclopedia]. K: «Akademіya».
10.Robert C. Blattberg, Cagy Cetz, & Jacguelyn S. Thomas. (2001) Customer Eguity: Building and Managing Relationships As Valuable Assets. Business School Press. Boston: Harvard.
11.Robert, C., Blattberg Jacguelyn, S. Thomas (2002) Valuing Analyzing and Managing the Marketing Function Using Customer Eguity Principles in Kellog on Marketing edited by Dawn Iacobucci. New York: John Wiley & Sons.
12.Ronald T. Rust, Valerie A. Zeithaml, Katherine A. Lemon (2000) Driving Customer Eguity. New York: Free Press.
13.Rossister Dzh. R., Persi L. (2001) Reklama i prodvizhenie tovarov [Advertising and promotion of goods]. Saint-Petersburg: Piter. (in Russian).
14.Khassi, D. (2001) Strategiya i planirovanie [Strategy and planning]. Saint-Petersburg: Piter. (in Russian).
15.Kholl R. Kh (2001) Organizatsii: struktury, protsesy, rezultaty [Organizations: structures, processes, results]. Saint-Petersburg: Piter. (in Russian).
16.Uells, U., Bernt, D. & Moriarti, S. (2001). Reklama, printsipy i praktika [Advertising, principles and practice]. Saint-Petersburg: Piter. (in Russian).
17.Sheyn, E. (2008). Organizatsionnaya kultura i liderstvo [Organizational culture and leadership]. Saint-Petersburg: Piter. (in Russian).


type


Article


Appears in Collections

Socio-Economic Problems and the State, Vol. 18, no. 1

pdf