Проводиться набір до чергового випуску 1 (26) 2022

Ukrainian (UA)English (United Kingdom)

Інші рубрики

Вхід / реєстрація



Опитування

Звідки Ви дізналися про наш сайт ?
 

ЦІЛЬОВЕ ЦІНОУТВОРЕННЯ В БАНКІВСЬКОМУ МАРКЕТИНГУ: ПРИКЛАД УКРАЇНСЬКИХ БАНКІВ

Назва:  ЦІЛЬОВЕ ЦІНОУТВОРЕННЯ В БАНКІВСЬКОМУ МАРКЕТИНГУ: ПРИКЛАД УКРАЇНСЬКИХ БАНКІВ
Інші назви:  ЦЕЛЕВОЕ ЦЕНООБРАЗОВАНИЕ В БАНКОВСКОМ МАРКЕТИНГЕ: ПРИМЕР УКРАИНСКИХ БАНКОВ
TARGET PRICING IN BANKING MARKETING: UKRAINIAN BANKS CASE
Tsilove tsinoutvorennia v bankivskomu marketynhu: pryklad ukrainskykh bankiv
Автори:  Жердецька, Лілія
Жердецкая, Лилия
Zherdetska, Liliia
Приналежність:  Odessa National University of Economics 8 Preobrazhenskaya str., 65082, Odesa, Ukraine e-mail: lzherdetska@gmail.com
Одесский национальный экономический университет ул. Преображенская, 8, г. Одесса, 65082, Украина e-mail: lzherdetska@gmail.com
Одеський національний економічний університет вул. Преображенська, 8, м. Одеса, 65082, Україна e-mail: lzherdetska@gmail.com
Бібліографічний опис:  Жердецька, Л. Цільове ціноутворення в банківському маркетингу: приклад українських банків. Соціально-економічні проблеми і держава. 2019. Вип. 2 (21). С. 75-87. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2019/19zlvpub.pdf
Bibliographic description:  Zherdetska, L. (2019) Tsilove tsinoutvorennia v bankivskomu marketynhu: pryklad ukrainskykh bankiv [Target pricing in banking marketing: ukrainian banks case]. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava [Socio-Economic Problems and the State] (electronic journal), Vol. 21, no. 2, pp. 75-87. Available at: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2019/19zlvpub.pdf
Дата публікації:  гру-2019
Дата подання:  жов-2019
Видавництво:  Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя та Академія соціального управління (Україна)

DOI:


https://doi.org/10.33108/sepd2019.02.075


УДК:  336.7
JEL:  G320
Ключові слова:  банки
цільове ціноутворення
банківський маркетинг
зважена на ризик рентабельність власного капіталу
банки
целевое ценообразование
банковский маркетинг
рентабельность собственного капитала взвешенная на риск
banks
target pricing
banking marketing
risk-weighted return on equity
Кількість сторінок:  13
Діапазон сторінок:  75-87
Початкова сторінка:  75
Кінцева сторінка:  87
Короткий огляд (реферат):  У дослідженні розроблено методологічний підхід проведення операційно-вартісного аналізу дохідності процентних активів банків. Визначено взаємозв’язки між складовими ціни на банківські продукти та прибутковістю (збитковістю) банків України. Проведено групування банків України за рівнем віддачі статутного капіталу та здійснено розподіл банків на площині залежно від частки на кредитному ринку та частки прибутку в ціні. За результатами проведеного аналізу встановлено, що найбільш прибуткові банки мають високий мультиплікатор капіталу та значний рівень непроцентних доходів, отримання яких не наражається на кредитний ризик. На цій основі залежно від частки на кредитному ринку та частки прибутку в ціні обґрунтовано рекомендації стосовно стратегій цільового ціноутворення з урахуванням показника зваженої на ризик рентабельності власного капіталу.
В исследовании разработан методологический подход проведения операционно-стоимостного анализа доходности процентных активов банков. Определены взаимосвязи между составляющими цены на банковские продукты и доходностью (убыточностью) банков Украины. Проведена группировка банков Украины по уровню отдачи уставного капитала и осуществлено распределение банков на плоскости в зависимости от доли на кредитном рынке и доли прибыли в цене. По результатам проведенного анализа установлено, что наиболее прибыльные банки имеют высокий мультипликатор капитала и значительный уровень непроцентных доходов, получение которых не подвергается кредитному риску. В связи с чем в зависимости от доли на кредитном рынке и доли прибыли в цене обоснованы рекомендации, качающиеся стратегий целевого ценообразования с учетом показателя взвешенной на риск рентабельности собственного капитала.
Methodological approaches for conducting an operational cost analysis of banks' interest-bearing assets have been developed in the research. The correlation between the components of banking products price and the profitability (loss) of Ukrainian banks has been determined. The Ukrainian banks have been grouped according to the level of return on the shareholders’ equity. They have been divided into planes according to the share in the credit market and the share of profit in the price. The analysis shows that the most profitable banks have a high capital multiplier and a high level of non-interest income that is not exposed to credit risk. On this basis, depending on the share in the credit market and the share of profit in the price, the recommendations for target pricing strategies have been justified, taking into account the risk-weighted return on equity ratio.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу):  http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/30948
ISSN:  2223-3822
Власник авторського права:  Електронне наукове фахове видання «Соціально-економічні проблеми і держава»
URL-посилання пов’язаного матеріалу: 

http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2019/19zlvpub.pdf
https://www.dbresearch.com/PROD/RPS_EN-PROD/PROD0000000000451927/Pricing_in_retail_banking%3A_

Scope_for_boosting_cust.pdf
http://www.experian.com/assets/decision-analytics/white-papers/regionalization-of-price-optimization-white-paper.pdf
https://www.sales-flex.com/documents/2019_Jan_SalesFlex_Whitepaper-Commercial_Banking_Reenineered.pdf
https://bank.gov.ua/statistic/supervision-statist

Перелік літератури: 

1. Гладких Д. Цінова структура банківських послуг та кредитних ресурсів в Україні. Вісник НБУ. 1999. № 3. С. 50 - 51.
2. Jarerah T. Proposal form to use target system cost for upgrading pricing decisions. Administrative Journal. 2009. № 31(116). pp. 81-106.
3. Bayou M. E. Three Routes for Target Costing. Managerial Finance. Ph.D. Thesis, School of Management, University of Michigan-Dearborn. 1998. 256 р.
4. Farouq Al Azzam (2013). Extent of the Target Cost Application in Commercial Banks in Aqaba Special Economic Zone. Asian Journal of Finance & Accounting. Vol 5, No 1.
5. Suleiman El-Dalahmeh Extent of Implementing Target Costing and Value Engineering Approach to Reducing Costs: A Survey in Jordanian Shareholding Companies for Food Industries. Asian Journal of Finance & Accounting. 2018. Vol 10, No 1.
6. Matarneh, G. F. EL-Dalabeeh, A.-R. Kh (2016) The Role of Target Costing in Reducing Costs and Developing Products in the Jordanian Public Shareholding Industrial Companies. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences. 2016. Vol. 6, No. 4, pp. 301–312.
7. McKinsey. Corporate Banking Price to Win. Create value through smarter pricing in a competitive interest rate environment. 2016.
8. Wruuck P. Pricing in retail banking. Scope for boosting customer satisfaction & profitability. DB Research. 2013. URL: https://www.dbresearch.com/PROD/RPS_EN-PROD/PROD0000000000451927/Pricing_in_retail_banking%3A_

Scope_for_boosting_cust.pdf.
9. Price optimization in retail consumer lending (2017). URL: http://www.experian.com/assets/decision-analytics/white-papers/regionalization-of-price-optimization-white-paper.pdf.
10. Utku, О. (2019) Сommercial banking re-engineered. How digital and analytics can shape B2B banking? URL: https://www.sales-flex.com/documents/2019_Jan_SalesFlex_Whitepaper-Commercial_Banking_Reenineered.pdf.
11. Дані наглядової статистики НБУ. URL: https://bank.gov.ua/statistic/supervision-statist.

References: 

1. Hladkykh, D. (1999) Tsinova struktura bankivsʹkykh posluh ta kredytnykh resursiv v Ukrayini [Price structure of banking services and credit resources in Ukraine]. Visnyk NBU (Bulletin of the National Bank of Ukraine), № 3, pp. 50 - 51.
2. Jarerah, T. (2009) Proposal form to use target system cost for upgrading pricing decisions. Administrative Journal, 31(116), pp. 81-106.
3. Bayou, M. E. (1998) Three Routes for Target Costing. Managerial Finance. Ph.D. Thesis, School of Management, University of Michigan-Dearborn. https://doi.org/10.1108/03074359810765318
4. Farouq Al Azzam (2013) Extent of the Target Cost Application in Commercial Banks in Aqaba Special Economic Zone. Asian Journal of Finance & Accounting. Vol 5, No 1. https://doi.org/10.5296/jmr.v5i1.2919
5. Suleiman El-Dalahmeh (2018) Extent of Implementing Target Costing and Value Engineering Approach to Reducing Costs: A Survey in Jordanian Shareholding Companies for Food Industries. Asian Journal of Finance & Accounting. Vol 10, No 1. https://doi.org/10.5296/ajfa.v10i1.12606
6. Matarneh, G. F.,. EL-Dalabeeh, A.-R. Kh (2016) The Role of Target Costing in Reducing Costs and Developing Products in the Jordanian Public Shareholding Industrial Companies. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences. Vol. 6, No. 4, pp. 301–312.
7. McKinsey Corporate Banking (2016) Price to Win. Create value through smarter pricing in a competitive interest rate environment.
8. Wruuck, P. (2013) Pricing in retail banking. Scope for boosting customer satisfaction & profitability. DB Research. Available at: https://www.dbresearch.com/PROD/RPS_EN-PROD/PROD0000000000451927/Pricing_in_retail_banking%3A_

Scope_for_boosting_cust.pdf.
9. Price optimization in retail consumer lending (2017). Available at: http://www.experian.com/assets/decision-analytics/white-papers/regionalization-of-price-optimization-white-paper.pdf.
10. Utku, О. (2019) Сommercial banking re-engineered. How digital and analytics can shape B2B banking? Available at: https://www.sales-flex.com/documents/2019_Jan_SalesFlex_Whitepaper-Commercial_Banking_Reenineered.pdf.
11. Dani nahlyadovoyi statystyky NBU [NBU Supervisory Statistics Data]. Available at: https://bank.gov.ua/statistic/supervision-statist.

Тип вмісту:  Article
Розташовується у зібраннях:

Журнал „Соціально-економічні проблеми і держава“, 2019, Випуск 2(21)

pdf


 

Журнал індексується в:


Інші корисні посилання:
pbn
Пошук у EBSCO
 

Google translate

Ukrainian English French German Polish Russian